utworzony przez Cezary Nowicki | 21 July 2016 | Ocena: 4.00 / 5 | Opublikowano w: Pozostałe

Prowadzenie własnej firmy wiąże się z pewnymi kosztami. Należą do nich składki do ZUS, wynagrodzenie księgowej, czynsz za biuro, oprogramowanie niezbędne do pracy. W tym tekście wyjaśnię, jak można zaoszczędzić na powyższych punktach.

Oceń artykuł:
Średnia: 4.00 / 5 (2 głosów)

Przedsiębiorcy, którzy wcześniej nie prowadzili własnej działalności (przez co najmniej ostatnie 5 lat), mogą korzystać z preferencyjnych składek do ZUS. Są to składki znacznie mniejsze, niż standardowe (o około 50%). Obowiązują przez pierwsze 24 miesiące, lecz nie każdy pamięta, że są to „pełne miesiące” – a co z niepełnymi? Nie liczą się do tego limitu. W praktyce oznacza to, że jeśli rozpocznie się swoją działalność w trakcie miesiąca (chociaż od 2. dnia miesiąca), to ten pierwszy miesiąc działalności nie będzie pełny. Preferencyjną stawkę ZUS zapłaci się wówczas od tego pierwszego niepełnego miesiąca oraz od 24 kolejnych pełnych. To razem da aż 25 miesięcy preferencyjnego ZUS-u, czyli o jeden miesiąc więcej. Wystarczy zatem pamiętać, aby nie rozpoczynać działalności od pierwszego dnia miesiąca.

Pospolitym kosztem, na którym można sporo zaoszczędzić są usługi księgowe. Mało kto jest w stanie zupełnie samodzielnie prowadzić swoją księgowość. Dlatego większość przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług biura księgowego. Te jednak kosztują nawet kilkaset złotych miesięcznie (dokładna cena zazwyczaj zależy od liczby księgowanych dokumentów). Tymczasem istnieje dużo tańsze i jednocześnie bardzo wygodne rozwiązanie. Jest nim księgowość internetowa. Są to proste w użyciu programy księgowe dostępne on-line przez przeglądarkę. Są one przygotowywane w taki sposób, aby dosłownie każdy, nawet największy laik, potrafił je skutecznie obsługiwać.

Powierzchnia biurowa to kolejny koszt, który można łatwo zredukować. Oczywiście najlepiej jest, jeśli siedzibą firmy jest własne mieszkanie, lecz nie zawsze może tak być (gdy np. nie posiadamy własnego mieszkania, lecz jedynie je najmujemy). Czasem też chcemy zaprosić jakiegoś przedsiębiorcę, przyszłego kontrahenta lub klienta, do reprezentatywnej siedziby. Wówczas warto skorzystać z usług tzw. wirtualnego biura. Są to biura współdzielone przez wielu przedsiębiorców. Ich adres jest adresem do rejestracji siedziby firmy oraz adresem korespondencyjnym, zaś fizyczne biuro może być wynajmowane na godziny (np. na samo spotkanie). Jest to bardzo oszczędny sposób na własne biuro.

Ostatnia kwestia, o której warto pomyśleć, to legalne oprogramowanie. Każdy przedsiębiorca potrzebuje oprogramowania – chociażby po to aby zredagować jakiś druk, pismo, zamówienie, wystawić fakturę. Tymczasem oprogramowanie kosztuje, chyba że się korzysta z darmowych odpowiedników. W praktyce niemal każdy dobry program ma swój darmowy odpowiednik. Na przykład płatny pakiet biurowy Microsoft Office można w większości przypadków skutecznie zastąpić odpowiednikiem o nazwie Open Office. Polecam rozglądać się za darmowymi programami, ponieważ są one równie dobre, jak wersje płatne, a pozwalają zaoszczędzić na starcie własnej działalności.


Tadeusz Bisewski
Mala-Firma.pl - wszystko o zakładaniu firmy!

Opublikowano w: Pozostałe

Komentarze:

  1. JarekJarek pisze:

    Pierwsze kroki w prowadzeniu własnej działalności muszą być stresujące. Przede wszystkim początek to jest odrobienie tego, co zostało zainwestowane. Można się pogubić w formalnościach, coś przeoczyć, postawić na złą księgowość... Ja bym się bał takiej odpowiedzialności. Musiałbym lepiej obyć się z działaniem firmy z perspektywy osoby trzeciej.

  2. januszjanusz pisze:

    Składki do ZUS - u to najbardziej obciążająca budżet rzecz. Pracownicy nie są zazwyczaj zadowoleni ze swoich pensji, ale co poradzić, kiedy koszty jego posiadania są tak znaczące. Kto nie słyszał o tym 24-miesięcznym okresie, ten już na starcie może być zły na odprowadzane składki :) Niestety, ale trzeba być na bieżąco z wszelkimi udogodnieniami, w radiu ich nie podadzą :P

  3. KonradKonrad pisze:

    Księgowość internetowa nie jest wcale gorsza od tego, co potrafi obliczyć człowiek, zwłaszcza jeśli twoja firma nie jest korporacją i da się to jakoś ogarnąć samodzielnie. Bardziej nawet ufan komputerowi, a i wyliczy szybciej. Koszty powinno ciąć się tam, gdzie faktycznie da się coś zastąpić czymś innym z pożytkiem na ogólne działanie przedsiębiorstwa. Do księgowości można przywyknąć, w razie niepewności - wykonać kurs. Biuro nie jest gwarantem prowadzenia tej części w 100 procentach bezbłędnie.

  4. KacperKacper pisze:

    Widuję nawet dużo ogłoszeń o wynajmie sali jako tymczasowe siedziby firm. Opłaca się to ludziom, bo to też od lokalizacji firmy zależy, jak wielu będzie mieć klientów. A wiadomo, w centrum najdrożej. Słyszałem, ile kosztuje wynajęcie lokalu pod salon fryzjerski - właścicielka po kilku latach odkupiłam lokum, bo lepiej kalkulowało się jej spłacanie kredytu niż płacenie miastu.

  5. MichałMichał pisze:

    No proszę, nie wiedziałem o takiej opcji opłacania ZUS-u, a już myślałem, że nie ma żadnej pomocy ze strony państwa wobec osób, które stawiają pierwsze kroki w samodzielnym biznesie. Oprogramowanie na wykupionej licencji daje szerszy pakiet usług niż np. licencja darmowa, tymczasowa. ja bym tutaj nie oszczędzał pieniędzy na czymś, co jednak ma służyć pracy. Owszem, Open Office nie jest wcale gorszy od Microsoftu. Ma te same funkcje, w nieco okrojonej wersji, ale da się na nim zrobić dokładnie to samo. Nie wiem tylko, czy przypadkiem programy do grafiki są w wersji darmowej. Te profesjonalne raczej wypuszczane są za pieniądze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone * są wymagane.

TOP