utworzony przez Cezary Nowicki | 14 maj 2017 | Ocena: 4.00 / 5 | Opublikowano w: Curriculum vitae, Listy motywacyjne

Tworząc własne curriculum vitae analizujemy swoje wykształcenie i przebyte kursy, szukamy ciekawych punktów w życiorysie, dokładnie przypominamy sobie historię zatrudnienia i analizujemy cechy swoje cechy charakteru. Nie zapominajmy, że nasz dokument musi być również atrakcyjnie opakowany i powinien być po prostu ładny graficznie. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie w jakim programie napisać CV i zapisać je do PDF - formatu, który jest powszechny dla dokumentów tego typu

Oceń artykuł:
Średnia: 4.00 / 5 (2 głosów)

CV można wykonać w zasadzie w dowolnym współczesnym programie typu edytor tekstu, jednak osoby bardziej zaawansowane jeśli chodzi o obsługę komputera w obszarze projektowania grafiki mogą wykorzystać do tego również programy graficzne. Zacznijmy jednak od przeciętnych użytkowników komputerów szukających poprostu prostego programu do CV.

W jakim programie mam napisać CV

W pierwszej kolejności powinieneś rozważyć użycie pakietów biurowych. Tego typu rozwiązania prawdopodobnie zadowolą 99% użytkowników tworzących curriculum vitae. Popularnych pakietów / programów biurowych do wyboru mamy kilka, w każdym z nich spokojnie napiszesz CV.

  • Microsoft Office
  • LibreOffice / OpenOffice
  • WPS Office

Piszemy CV w Microsoft Word (Microsoft Office)

Microsoft Office jest bardzo popularnym, płatnym pakietem biurowym, służącym do tworzenia zarówno prostych jak i zaawansowanych dokumentów. Bez problemu można z niego skorzystać do pisania CV listu motywacyjnego wykorzystując wchodzący w jego skład edytor tekstu MS Word. pakiet ma oczywiście również 1000 innych możliwości. Jest prosty i intuicyjny w obsłudze, stabilny i dopracowany.

Pozwala na eksport dokumentu do PDF oraz zapis w swoim natywnym formacie .doc i .docx. Wykorzystuje go wiele firm i urzędów. Jeśli tworzysz wiele dokumentów nie tylko CV warto rozważyć jego zakup - jest to bowiem rozwiązanie kompleksowe.

Jego największa wadą jest jednak to że jest to pakiet płatny. Dla niektórych osób problemem jest to, że nie jest dostępny dla systemu Linux.

Zobacz Office 365 w Nokaut.pl

CV w darmowym pakiecie LibreOffice / OpenOffice na Windowsie, Macu i Linuksie

Oczywiście tworząc CV nie jesteśmy skazani na płatne programy biurowe, istnieją bowiem alternatywy darmowe, w których bez problemu utworzysz CV i zapiszesz je do PDF. najpopularniejszym w Polsce darmowym pakietem biurowym jest LibreOffice. Jest to gałąź powstałego wcześniej projektu OpenOffice. Oba pakiety są bardzo podobne więc porady można traktować zamiennie.

Obsługa pakietu LibreOffice i OpenOffice nie jest tak łatwa jak MS Office jednak jego funkcje spokojnie wystarczają do napisania CV. W programie Writter (wchodzącym w skład pakietu biurowego) możesz także bez problemu zapisać swoje CV do formatu PDF, ma wbudowaną obsługę formatu Microsoftu .doc i .docx oraz własnego .odf. LibreOffice i OpenOffice są darmowe i rozpowszechniane na zasadach open source. Można ich używać zarówno na systemach Windows, Mac oraz Linux - zupełnie jak kolejny omawiany pakiet WPS Office.

Pobierz LibreOffice

Mało znany WPS Office - w nim też stworzysz życiorys

Od jakiegoś czasu dostępny jest nowy pakiet biurowy WPS Office. W naszym kraju nie jest jeszcze popularny - a szkoda. jest bardzo prosty w obsłudze, jego interfejs jest zbliżony do tego, znanego z pakietu Microsoft Office. Ma bardzo duże możliwości służące nie tylko do pisania CV, jest łatwy w obsłudze i bez problemu może być zamiennikiem płatnych pakietów biurowych.

Minusem jest to, że nie obsługuje formatu .ods znanego z LibreOffice, ale nie jest to wielkim problemem, można go przecież zawsze skonwertować w darmowym LibreOffice. W WPS Office bez problemu zapiszemy dokument w PDF. Zainstalujesz go na systemach Windows, Mac, Linux oraz Android.

Pobierz WPS Office

Dlaczego CV powinieneś wysyłać w formacie PDF?

Przy tworzeniu dokumentów tekstowych z zaawansowanym formatowaniem bardzo istotne jest, aby dokument wyglądał dokładnie tak jak go zaprojektujemy. Praktyka pokazuje jednak, że bazując tylko na plikach przeznaczonych do edycji - natywnych formatach edytorów tekstowych Word, Writter itp. (.doc, .docx, .odf) w wielu przypadkach dochodzi do zafałszowań. Dzieje się to między twórcą dokumentu a jego odbiorcą w kilku sytuacjach:

  • Twórca CV i odbiorca posiadają inny pakiet biurowy (np twórca LibreOffice, a odbiorca MS Office)
  • Twórca CV i odbiorca posiadają inną wersję tego samego pakietu biurowego (np twórca MS Office 2016, a odbiorca MS Office 2010). Ma to szczególne znaczenie gdy odbiorca dokumentu ma starszą wersję pakietu biurowego niż twórca
  • Twórca CV i odbiorca działają na innym systemie operacyjnym (np twórca MS Windows, a odbiorca Linux)
  • Odbiorca nie ma zainstalowanych odpowiednich czcionek, które zostały użyte do utworzenia CV.

Gdy jedna z powyższych sytuacji wystąpi CV może ulec deformacji. Trzeba zauważyć, że nawet jedna z pozoru mała zmiana (np przesunięta granica kolumny, albo inna wielkość tesktu) może sprawić, że CV się rozleci i będzie wyglądać jak uszkodzone, a niektóre fragmenty - gdy znajdą się poza widocznym obszarem roboczym - mogą być nawet niewidoczne dla odbiorcy. Zniekształcenia mogą się pojawić zarówno w przypadku drukowania CV, jak i przy czytaniu go bezpośrednio z monitora.

Format PDF (Portable Document Format) utworzony przez Adobe eliminuje wszystkie problemy związane z przenoszeniem dokumentów. CV w PDF gwarantuje, że odbiorca i nadawca zobaczą dokładnie taki sam dokument. Nie ma miejsca na problemy z układem tekstu, złymi kolorami, przesuniętymi grafikami, czy brakiem czcionek. PDF jest plikiem nie przeznaczonym do edycji (są od co prawda pewne wyjątki, ale nie są w naszym przypadku istotne) i zapisuje treści w formacie uniwersalnym.

Programy pozwalające na otwarcie CV zapisanego w PDF są dostępne za darmo na wszystkie popularne systemy operacyjne - MS Windows, Linux, Mac OS, OS X, Android itp. Zapytacie skoro PDF jest formatem edytowalnym to jak później otworzę i poprawie swoje CV? Zapamiętaj, że PDF używasz tylko w przypadku gdy wysyłasz komuś CV. Dla siebie do późniejszej edycji zawsze zachowaj wersję edytowalną .doc, .docx, .odf lub inną.

Jak zapisać CV w PDF

Zapis CV do PDF jest zwykle dość prosty, bowiem większość pakietów biurowych posiada opcję eksportu do PDF. Na dobrą sprawę nie posiadają jej jedynie dość stare wersje tych programów, nie mniej jednak zdajemy sobie sprawę, że część osób z nich korzysta. Dlatego jest też metoda uniwarsalna - jak zapisać CV w PDF w dowolnym programie - wystarczy, aby posiadał możliwość drukowania.

Zapis do PDF w Writter (pakiet biurowy LibreOffice / OpenOffice)

Zapisanie CV do PDF w programie Writter z pakietu LibreOffice (lub OpenOffice) jest bardzo łatwe. Aby to zrobić należy:

  1. Wybrać z menu głównego opcję Plik
  2. Z rozwijanego menu wybrać Eksportuj jako PDF
  3. W oknie dialogowym potwierdzić zapis klikając na Eksportuj

W większość przypadków wystarczy zostawić domyślne opcje zapisu

Poniżej zamieszczamy zrzuty ekranu pakietu biurowego LibreOffice / OpenOffice

Zapis CV do PDF w LibreOffice Writter 1z2

Zapis CV do PDF w LibreOffice Writter 2z2

Zapis do PDF w WPS Writter (pakiet biurowy WPS Office)

Zapisanie CV do PDF w programie WPS Writter jest również bardzo łatwe. Aby to zrobić należy:

  1. Kliknąć nazwę programu w lewym górnym rogu, co spowoduje otwarcie głównego menu
  2. Wybrać opcję Zapisz jako
  3. Wybrać opcję Eksportuj do PDF
  4. W oknie dialogowym potwierdzić zapis klikając na OK

W większość przypadków wystarczy zostawić domyślne opcje zapisu

Poniżej zamieszczamy zrzuty ekranu pakietu biurowego WPS Writter

Zapis CV do PDF w WPS office Writter 1z2

Zapis CV do PDF w WPS Office Writter 2z2

Komentarze:

  1. PabloPablo pisze:

    Wszystko fajnie, ale zapomnieliście o opisie zapisu do PDF dla Worda :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone * są wymagane.

TOP