W ostatnich kilkunastu latach rynek pracy w Polsce zmienił się drastycznie. Po dużym bezrobociu sięgającym w niektórych regionach nawet 20-30% w zasadzie nie ma już śladu. Bezrobocie na poziomie 5-6% oznacza tak naprawdę, rynek pracownika. Sytuacja na rynku pracy oraz postęp technologiczny spowodowały znaczące zmiany w sposobach szukania pracy.
Praca z urzędu
Kiedyś bardzo popularnym sposobem podczas szukania pracy było wykorzystywanie do tego celu urzędów pracy. Jedną z funkcji urzędu pracy jest łączenie (dopasowywanie) wakatów do zarejestrowanych w urzędzie bezrobotnych. Każdy z zarejestrowanych bezrobotnych może w teorii liczyć na pasujące do jego wykształcenia, doświadczenia i preferencji propozycje pracy. W praktyce oferty z urzędów pracy były raczej mało atrakcyjne. Proponowane wynagrodzenia były zwykle niższe niż oczekiwane. Propozycje pracy były często tylko dla pracowników fizycznych i nie zawsze trafiały w predyspozycje bezrobotnego. Co więcej, nawet w takiej sytuacji bezrobotny musiał udać się na rozmowę, bo inaczej mógłby utracić swój status i idące za nim benefity. Dzisiaj poszukiwanie pracy przez urząd jest mało popularne. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy wiedzą, że są lepsze metody. Mała ilość zarejestrowanych bezrobotnych sprawia, że potencjał urzędu pracy w tej kwestii jest niewielki.
Ogłoszenia w gazecie
Przed rozkwitem internetu łamy prasy lokalnej wzbogacone były często o wiele stron ogłoszeń w różnych kategoriach. Wśród nich bardzo popularne były ogłoszenia z ofertami pracy. Istniały nawet specjalne gazety (np. Anonse) drukujące tylko ogłoszenia.
Dziś popularność prasy drukowanej jest wielokrotnie mniejsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Gazety, tak jak wiele innych biznesów przeniosły się do internetu i właśnie tam mają swoje działy z ogłoszeniami, również dotyczącymi pracy. Internauci poszukujący ogłoszeń jednak coraz rzadziej przeglądają witryny internetowe gazet. Zamiast tego korzystają ze specjalnych serwisów ogłoszeniowych.
Serwisy z ogłoszeniami o pracę i agregatory
Odrębną kategorię stanowią serwisy specjalizujące się tylko i wyłącznie w ogłoszeniach o pracę. Tego rodzaju witryny mają bardzo wiele udogodnień dla poszukujących pracy – m.in odpowiednią kategoryzację tematyczną i regionalną ogłoszeń, zaawansowane narzędzia wyszukiwania, sortowania i filtrowania ogłoszeń.
Coraz popularniejsze stają się serwisy jak Jobsora, agregujące oferty pracy z witryn ogłoszeniowych. Tego typu bazy danych ogłoszeń mają kilka istotnych zalet. Przede wszystkim skupiają w sobie ogłoszenia z wielu serwisów, co oznacza, że przedstawiona oferta jest bardzo bogata, a wszystkie ogłoszenia mamy w jednym miejscu. Przeglądając każdy serwis z osobna, często natrafiamy na ogłoszenia, które się powtarzają. Agregatory typu Jobsora usuwają duplikaty, dzięki czemu zyskujemy czas.