utworzony przez Cezary Nowicki | 30 May 2021 | Ocena: brak | Opublikowano w: Pozostałe

Amazon to amerykański gigant, który ciągle rozwija różne kierunki działania. Usługi hostingu w chmurze (AWS), produkcja sprzętu elektronicznego (Kindle, FireTV), platforma streamingu video (Prime Video) to coraz popularniejsze produkty firmy z ostatnich lat. Amazon pozostaje jednak najbardziej rozpoznawalny z powodu platformy handlowej.

Oceń artykuł:
Brak ocen

Wiele rozpoczynających się w Polsce biznesów e-commerce jako obowiązkowy element swojej działalności traktuje obecność na najpopularniejszym polskim serwisie aukcyjnym — Allegro. Sprzedawca zyskuje dzięki niej bardzo wiele: błyskawiczny start sprzedaży, szereg narzędzi sprzedażowych i marketingowych, a także — co najważniejsze — ułatwiony dostęp do milionów potencjalnych klientów z Polski. A może warto pójść dalej i rozszerzyć obszar swojej działalności na cały świat? Wystarczy zainteresować się globalnym odpowiednikiem Allegro — serwisem Amazon.

Amazon - światowy gigant e-commerce

Nazwanie serwisu Amazon globalnym odpowiednikiem Allegro jest sporym uproszczeniem. Gigant z USA oprócz platformy sprzedażowej zapewnia także kompleksowe narzędzia logistyczne, z których możemy (choć nie musimy) skorzystać. Poniżej przedstawimy najważniejsze cechy tej platformy, kompleksowy poradnik jak sprzedawać na Amazon znajdziesz na platformie wspierającej rozwiązania e-commerce https://taxology.co.

Rozpoczęcie sprzedaży

Aby rozpocząć swoją przygodę z handlem na Amazonie, musimy utworzyć tam konto. Proces jest dość prosty i obejmuje podanie podstawowych danych teleadresowych, wskazania formy prowadzonej działalności gospodarczej i informacji dotyczących płatności. Jednym z paradygmatów działania Amazona jest bezpieczeństwo, dlatego konieczne jest przesłanie skanów odpowiednich dokumentów. Konto sprzedawcy ważne jest dopiero po pozytywnej weryfikacji przez Amazon.

Oprócz standardowych informacji w trakcie rejestracji należy zdecydować się na jedną z form realizacji wysyłki do klienta końcowego. Do wyboru mamy Fulfillment by Merchant (realizacja przez sprzedawcę) i Fulfillment by Amazon (realizacja przez Amazon).

Fulfillment by Merchant (FBM)

W tym wariancie prowadzenie działalności przypomina nasze polskie Allegro. Amazon dostarcza jedynie platformę sprzedażową, miejsce, gdzie możemy wystawić własne produkty. Sprzedawca sam odpowiada za wszystko, co związane z realizacją jednostkowego zakupu, a więc:

  • pakowanie, zabezpieczenie i adresowanie przesyłki
  • przekazanie firmie przewozowej
  • rozliczenie z firma przewozową
  • obsługę zwrotów
  • Jest to rozwiązanie dobre dla osób początkujących, które nie planują dużej sprzedaży oraz chcą zachować pełną kontrolę nad procesem realizacji zamówienia.

Fulfillment by Amazon (FBA)

Jest to sposób realizacji zamówienia, w którym większość obowiązków przejmuje na siebie Amazon. Towar w całości wysyłamy do magazynu (lub magazynów) Amazona, tam są one składowane, sortowane, pakowane i rozsyłane do klientów końcowych. FBA ma kilka ważnych zalet:

  • Zmniejszenie ilości obowiązków sprzedawcy związanych z magazynowaniem towaru i wysyłką. Całą pracę wykonują dla nas nowoczesne centra logistyczne Amazona
  • Lepszy ranking produktów na listingach sklepu Amazon w porównaniu do FBM
  • Obecność produktów w usłudze Amazon Prime, dzięki czemu klient nie ponosi kosztów wysyłki. Brak kosztów dostawy i błyskawiczna dostawa (na niektórych obszarach nawet tego samego dnia) to dla wielu klientów istotny impuls zakupowy.
Fulfillment by Amazon

Sam Fulfillment by Amazon ma również kilka wariantów:

  • European Fulfilment Network (EFN) — W tej opcji wysyłamy nasz towar do jednego, konkretnego centrum logistycznego Amazon. Konkretne zamówienia są realizowane i wysyłane przez Amazon właśnie z tego, konkretnego magazynu.

  • Multi Country Inventory (MCI) — W tym wariancie musimy zadbać o wysyłkę do poszczególnych magazynów europejskich. Dalszą logistykę podobnie jak w EFN przejmuje Amazon i wysyła zamówienia z konkretnych magazynów w zależności od tego, gdzie i dokąd zamówiono towar.

  • Amazon Pan-European (Pan-UE) — Jest to swego rodzaju połączenie dwóch poprzednich metod. Cały nasz asortyment przesyłamy do jednego magazynu będącego “hubem” dystrybuującym nasze produkty do innych magazynów tak, aby były najbliżej klienta końcowego ograniczając tym samym koszt i czas dostawy.

Wszystkie te metody mają swoje zalety i wady. Nie bez znaczenia są także kwestie podatkowe, głównie w zakresie podatku VAT, dlatego przed rozpoczęciem przygody z Amazonem należy dokładnie przeanalizować, co się dla nas najbardziej opłaca i co należy wiedzieć o vat przy sprzedaży online.

Opublikowano w: Pozostałe

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola oznaczone * są wymagane.

TOP